Neste års norske håp i Iditarod, Thomas Wærner, er godt i gang med planlegginga for å komme seg over dammen med mann og mus i februar. Det har kosta det hvite ut av øyet å frakte 17 løpshunder, sleder og annet nødvendig utstyr til Alaska. Det er den ene siden av saken.
I tillegg har det etterhvert blitt mer og mer kronglete og byråkratisk å få det til. Da Team Norway styra med dette for 10 år siden fikk de fly fra Gøteborg direkte til Fairbanks. Etterhvert har det balla på seg, via Frankfurt og Seattle. En langdryg affære.
- I år var det mye styr med tollmyndigheter, masse byråkrati, agenter på transit-flyplass og avgifter her og der, sier Thomas Wærner, som hadde logistikk-ansvar for Robert Sørlie og Team Elkonor i vinter. For det første er det blitt strengere regler etter USA’s fokus på “terror-trusler”.
Så nå må alt utstyr scannes. Før kunne de kjøpe en flypall og få alt med der. Det går ikke lenger, forteller han. For det andre ble det i overkant med utfordringer med hundene i transit. Det fungerte ikke optimalt.
Så derfor har Torpa-turbo’n sett seg om etter alternative løsninger, og han har nå landet på følgende:
– Vi får med oss nok folk på flyet (flere flighter, ja) over dammen, som hver tar med seg tre hunder, informerer han. Da har vi mye bedre kontroll på hva dette vil koste, og mindre byråkrati med hundetransporten. Det blir enklere, bedre og billigere. Sånn det ser ut nå vil vi mest sansynlig nesten halvere transportutgiftene, mener Thomas.
Team Elkonor satser på Icelandair, via Reykjavik og Seattle, og de som vil ta med seg hunder er Thomas, Robert Sørlie, Odd Kjøsnes, Sebastian Plur Nilssen, Sean Rebbeng Næss og Heidi Johanne Havnås.
– Dette blir jo bare en drøm, sier Sean Rebbeng Næss om transportoppdraget. Vi har lyst til å lære mer om langdistanse, så det å få følge Thomas i Iditarod blir veldig bra. Vi hadde en veldig tøff sesong i 2014, med sykdom og diverse som har gått galt, så det skal bli fint å få litt inspirasjon til videre satsing ved å følge The Last Great Race on Earth.
Sean og frua Heidi Johanne satser på å komme seg ut på noen sjekkpunkter før de drar til målgang i Nome. Så ja takk til info fra løypa, sier jeg bare.
Dette reiseopplegget kan vel være nyttig for flere å skjele til når det bærer laus med enda flere norske kjørere i 2016.
Kan hende Thomas Wærner bør åpne Torpa Hundereisebyrå… ![]()









