Da gikk det som antydet i “Definitivt høst“. En del nye regler er klare for årets Finnmarksløp. Det blir tøffere kvalik-krav for å få kjøre 100-mila. Det er helt greit. Det blir endring i hviletids-regime på Karasjok. De 10 obligatoriske timene som i år måtte tas ut der, kan i 2015 fordeles mellom Levajok og Karasjok. Sikkert helt greit det også.
Det blir også et tak på maksimalt antall kjørere pr klasse: 20 juniorer, 80 50-milskjørere og 60 100-milskjørere skal få plass. Blant annet.
Har det vært harde diskusjoner? må vi spørre leder for sportslig styre i Alta THK, Arne Karlstrøm.
– Vi har diskutert lenge, erkjenner Arne, men det er var full enighet om de endringer som nå er gjort. Vi er ikke så veldig glad for taket på antall deltakere, der kunne man kanskje hatt noe tid mellom vedtak og iverksettelse, men sånn ble det altså, sier han.
Og nå blir det kanskje ikke fullt så om å gjøre å kjøre rett igjennom Levajok II?
– Nei, poenget er jo at kjørerne står litt friere når det ikke er påtvunget langhvil i Karasjok, og det bør komme hundene til gode, mener den rutinerte FL-kjøreren. Men vi kan jo ikke lage regler for alt, kjørerene må fortsatt bruke hue sjøl!
Alle detaljer finner du på Finnmarksløpets hjemmeside.
Det blir kanskje litt roligere stemning på Levajok II enn det har vært foregående år. Her er Robert Sørlie i 2013-løpet. Foto: Anki








