Jeff King har vært rimelig innovativ på utstyrsfronten i Alaska i mange år. Med selevarianter, med sledevarianter og andre utstyrsvarianter. Han har også gitt begrepet hund i sleden en ny dimensjon. For gubben har de siste Iditarodløpene kjørt med en “trailer” bak sleden, hvor han har kunnet hvile en og to hunder mye av veien til Nome.
Her hjemme har “hund i sleden” i stor grad vært stang ut og forklaringer på dårlige etappetider og tilsvarende plassering.
Nå skal det sies at topografien i norske langdistanse-løp, som Femundløpet og Finnmarksløpet, er noe mer krevende enn i Iditarod, og faktisk også i Yukon Quest. Men likevel.
Nå kommer the norskiis etter.
Thomas Wærner har fraktet over til Alaska sledene han skal kjøre i sitt rookie-løp i Iditarod 2015. Og det er med sitteutstyr og trailer, eller henger eller whatever. Trailer er en helt grei betegnelse. Jeg har tross alt 15 år i lastebilbransjen bak meg.
- Jeg har ikke fått testa den ut skikkelig enda, sier Thomas. Men grunnen til at jeg velger dette utstyret er at jeg registrerte at de som kjørte “vanlig” slede under årets barske forhold hadde større problemer enn de som kjørte med sitteslede/trailer. På Iditarod må man ha med seg mer i sleden enn det vi trenger i norske løp, fortsetter han. Med en trailer kan vi fordele vekta mer, og styre-egenskapene blir bedre.
– Det gir meg også muligheten for å hvile hundene undervegs, sier Thomas. I Iditarod er det mange flate etapper. Jeg har nok mer bakker på en gjennomsnittlig treningstur i Torpa enn de har gjennom hele Iditarod, påstår han.
Men er det bare i de aller lengste løpa som Iditarod og Yukon Quest at man kan profittere på en sånn trailer?
– Jeg tror nok at vi kan ta det til FL-1000 også, mener fjorårets vinner. Det er noe mer kupert i Finnmark, men det er flere etapper hvor det er greit å hvile hunder i sleden her også. Man må se an forholdene.
Det er Snorre Næss som er ingeniøren bak sittesleden m/trailer som Thomas Wærner skal kjøre i Iditarod. Ble du inspirert av Jeff King?
– Nei, det var egentlig Joe Henderson som inspirerte meg for noen år tilbake, forteller Snorre. Han kjører en haug av malamutter med to-tre sleder hengende bak, og sjøl har jeg savna lastekapasitet når jeg har vært på påsketurer ol.
Jeg prøvde meg først med en scooter-henger bak sleden, den veide jo sitt. Og så har jeg etterhvert modifisert og forbedret ideen, sier han.
Men er det et marked blant hundekjørere her hjemme for dette utstyret?
– Når det gjelder konkurransekjøringa, så kanskje til Finnmarksløpet, mener Snorre. Men minst like viktig er at man kan bruke den til å få mer autentisk løps-trening. Det er bare å laste opp halm, for og diverse utstyr og dra ut på lengre turer. Så får man straks en mer løpslignende treningssituasjon. Og jeg har bra med bestillinger på den, avslutter hjernen bak Thomas Wærner’s Iditarod-utstyr.
Men det er ikke bare Thomas som er klar for trailer i Alaska neste sesong. Joar Leifseth Ulsom har også trailer på gang. Joar kjører Gausdal-sleden fra Handler Import, og der har de også kastet seg på trailerbølgen.
– Jeg har aldri kjørt en slede med henger eller kjølebagholder/sete før så jeg vet ikke så mye om det, sier Joar fra Willow. Men jeg har jo sett at det blir mer og mer brukt, og om Mr. King mener det er lurt så følger som regel resten etter.
– Jeg begynte for alvor å tenke på det da jeg bestemte meg for å kjøre Yukon Quest, forteller han. Der er det jo etapper et stykke ut i løpet på opptil 320 km. Tre etapper er på over 250 km. Jeg husker fra sist jeg kjørte at sleden var i tyngste laget og vanskelig å holde på sporet.
– Så da jeg spurte Austgarden i OT Products/Handler Import om han var interessert i å lage en henger heiv han seg rundt, den har nå blitt testet og godkjent, og jeg håper å ha den her så snart som mulig på nyåret, sier vårt heiteste norske håp, både i Yukon Quest og Iditarod 2015. Sorry, Thomas, men du er rookie after all ![]()
– Fordelen er at man får fordelt vekten, man har bedre plass om man vil hvile en hund eller to. En klok mann sa: don’t put the fat guy in front of the canoe, avslutter Joar Leifseth Ulsom.
Dette er typen som Thomas Wærner skal dra med seg til Nome – bildet er rappa fra fb sida til Snorre.
Og dette er Gausdal-sleden med trailer, som snart er på vei til Alaska og Joar Leifseth Ulsom. Foto: Svein-Eirik Austgarden
2014-utgaven av Jeff King sin skyss, et rimelig stort lass for en liten mann – foto: Emily Schwing
Joe Hendersons “vogntog” på tur. Fant bildet her: www.abc-of-mountaineering.com
Bildet av ødelagte sleder: Karen Ramstead
Bildet av Joar med gamlesleden er signert Mille Porsild








